معاونت فرهنگی , پژوهشی و آموزشی
معاونت پژوهشی , فرهنگی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی بطور کلی دارای زیر مجموعه های ذیل می باشد
.ـ کارشناس پژوهش و آموزش
– کارشناس فرهنگی
ـ کارشناس امور بانوان
ـ کارشناس امور اعزام مبلغین
ـ کارشناس امور مساجد
ـ کارشناس تشکلهای دینی و انجمنهای اسلامی
- کارشناس فرق و مذاهب و ادیان
که مجموعاً در دفتر استان و دفاتر تابعه نقش عمدهای را در قسمت های مختلف فرهنگی ـ پژوهشی ـ آموزشی و اجرائی ایفاد مینماید.
معاون : حجۀ الاسلام و والمسلمین ولی اله مصائبی
این بخش به منظور تعمیق ارزشها ، باورها ، فرهنگ معنویت و نیز حفظ هویت اسلامی ایران ، اعتلای معرفت دینی و توسعه فرهنگ قرآنی , بسط آگاهیها و فضایل اخلاقی در میان اقشار مختلف مردم و ایجاد بستر مناسب جهت ترویج فرهنگ سالم و احیای فرضیه امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام به آن, سالم سازی فضای عمومی در جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی , ترویج و توسعه فرهنگ نماز, گسترش فضاهای مذهبی و مساجد , تقویت سهم کتابخوانی در حوزه دین و تأسیس و تقویت کتابخانه های مردمی در مساجد به ویژه در مناطق محروم , تبلیغات دینی با شیوه های مدرن , ساماندهی تبلیغات رسانهای در حفظ و ارتقای هویت اسلامی , توسعه فرهنگ مشارکتهای مردمی در عرصه فرهنگ دینی و سایر برنامه های فرهنگی , ساماندهی و سیاست گذاری لازم را انجام و در جهت تحقق برنامه چهارم توسعه فرهنگی دولت گامهای مؤثری را برداشته و طرحهای مختلفی را ارئه می نماید بخش فرهنگی در رأس واحدهای زیر مجموعه خود وظایف ذیل را به عهده دارد .
وظایف |
1- نظارت و هماهنگی امور تبلیغی و فرهنگی استان و ایجاد بستر و فضای مناسب جهت انجام طرحها ، برنامه ها و سیاستهای کلی سازمان . 2- برنامه ریزی مناسب به منظور تهیه طرحهای فرهنگیـ تبلیغی و ارائه پیشنهادات لازم. 3- ایجاد زمینه های مناسب جهت برگزاری همایشها، نمایشگاه ها جهت ارائه دستاوردهای فرهنگی ـ تبلیغی . 4- برنامه ریزی لازم و ارائه طرحهای مناسب به منظور هدایت تشکلهای دینی در مشارکتهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی . 5- اتخاذ تدابیر مناسب و نظارت بر اجرای دستور العمل های مربوط به اعزام و امور نرمافزاری مساجد . 6- تهیه گزارشهای لازم از اجرای مأموریتهای فرهنگی و تبلیغات دینی . 7- ارتباط و تعامل نزدیک با دفاتر معاونت امور فرهنگی وتبلیغی سازمان مرکز . 8- نظارت نحوه توزیع فرآورده های فرهنگی و تبلیغی سازمان ویژهتشکلهای فرهنگی و دینی . 9-برنامه ریزی مناسب جهت حمایت از هیئات مذهبی جوان و نوپا وفراهم نمودن بستر مناسب جهت رشدو تقویت تشکلهای فرهنگی و مردمی . 10-ارائه پیشنهادات و طرحهای لازم به منظور شناسائی احزاب ، گروههاو فرق مذهبی . 11- شرکت در جلسات و کمیسیونهای مربوطه . 12- انجام سایر امور ارجاعی مربوط به اشاعه فرهنگ غنی اسلامی که از طرف مقام مافوق محول می گردد. 13- برنامه ریزی مناسب جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان با استفاده از تکنولوژی امروزی با آموزشهای متنوع برای بالا بردن سطح اعتقادی آنان |
اهداف معاونت |
1. گسترش و نشر حقایق و معارف اسلام ناب محمدی (ص). 2. افزایش بصیرت اسلامی و تعمیق ارزشهای معنوی و اخلاقی در جامعه 3. تبیین اهداف و مواضع عقیدتی و سیاسی انقلاب اسلامی و تحکیم مبانی آن . 4. انسجام ، سازماندهی و همسو نمودن فعالیتهای تبلیغاتی مردم . 5. مقابله فکری با فرهنگ ضد اسلامی و انقلابی . 6. بستر سازی برای محو عوامل فساد فرهنگی و اخلاقی وارائه راهکارهای موثر در تقویت سرشت نیک و دوری از پلیدیها . 7. توسعه فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی علی الخصوص در نقاط محروم . 8. تبیین نظرات مقام والای رهبری و التزام فکری و عملی به منویات ایشان. 9. ایجاد وحدت رویه و همسو نمودن مشارکتهای اجتماعی مردمی در اجرای احکام دینی وتقویت و حراست از حرکتهای فرهنگی ، دینی از تحریفات و تهاجمات منافقین و دشمنان اسلام . 10.حضور موثر در مسائل سیاسی روز جهت جلوگیری از بروز سوء تعبیرات و رفع شبهات ، ارتقاء آگاهی آحاد جامعه از ترفند های دشمنان و منافقین و نهادینه کردن حفظ وحدت کلمه در بین مردم انقلابی کشورمان . 11. تبیین و تقویت جایگاه روحانیت و معرفی نقش روحانیت در احیاء شعائر دینی و نشر و توسعه مضامین اسلامی . 12.تلاش با رویکرد مردمی شدن و استمداد از مردم در انجام این وظیفه مهم مادی و معنوی چنانکه شأن همه حوزه های علمیه و روحانیون بزرگ شیعه بوده و هست و به تعبیر دیگر حفظ اصالت حوزوی کار. 13.برگزاری مراسم سخنرانی و همایشهای مردمی در جهت تبیین اهداف انقلاب اسلامی . 14.شرکت و تشکیل کنفرانسهای علمی ویژه ، جهت بررسی مشکلات فرهنگی و هنری جامعه . 15.جلب مشارکت و همکاریهای مردمی و شناخت عوامل و شیوه های مبارزه فرهنگی با دستهای پنهان و مرموزی که علیه اسلام و انقلاب فعالیت می نمایند. 16.شناخت و بکارگیری ابزار و تکنولوژیهای فرهنگی ،تولید نرم افزارهای لازم علمی ،هنری و تبلیغی رایج برای افزایش شعور و آگاهی ملل مسلمان و جوامع بشری . 17.مطالعه و بررسی چگونگی دستیابی به شیوه های تبلیغی فراگیر ـ غیر مستقیم و موثر . 18.ایجاد ، اداره و هدایت شبکه های تبلیغی. |